Hierbij een review van de cursus SQL Server Analysis Services bij Infosupport in Veenedaal. (MOC 2791A)

Omdat het mijn twee cursus was bij Infosupport wist ik de weg. Nadat ik via de A12 Utrecht voorbij was ging het redelijk rap, afrit 23 was in zicht en ik was mooi op tijd. Toen ik binnenkwam kon ik in de kantine wachten en kon ik mezelf voorzien van een halve liter koffie.

De intructeur was wederom Hans Geurtsen. Het lesmateriaal lag netjes klaar en de computers stonden al aan. Na een introductie van zichzelf en infosupport moesten we allemaal een voorstelrondje doen. Omdat we maar met 3 man waren was dit snel gedaan. Iedereen moest zijn leerdoelen benoemen zodat de docent daar rekening mee kon houden.

De cursus bestond uit 9 modules, 3 per dag. Dag 1 ging lekker vlot. Omdat iedereen van hetzelfde niveau was gingen we snel door de stof heen waardoor we tijd overhadden voor best practices en discussies. Dag 1 bevatte de volgende onderwerpen:

Dag 1
- Introductie SSAS
- Cube maken
- Dimensies

Dag 2
- Measures
- MDX
- KPI's, Actions, Perspectives, Translations

Dag 3
- Deployen, security
- Onderhoud, logging, back-up, performance
- Data-mining


Deze cursus is niet geschikt voor mensen die SSAS en OLAP niet kennen maar meer voor mensen die er al mee gespeeld hebben en bekend zijn met datawarehousing en OLAP. Veel dingen die behandeld zijn kende ik van naam maar waar ze precies voor dienden wist ik niet. Door het volgen van deze cursus ben ik goed op de hoogte van de mogelijkheden van SSAS. Ook ben ik nu in staat een Cube te bouwen en hierarchien in te richten, hetgeen lastig is te begrijpen vanuit de boeken. Uiteraard weet ik na deze cursus lang niet alles van SSAS maar de basis is prima. Nu de praktijkervaring nog!

Al met al is ook deze cursus een echte aanrader, ook voor degene die al met SSAS werken. De docent was erg goed en legde alles goed uit. Mijn volgende cursus is SSIS die woensdag start. Ik heb er veel zin in! Ook hier zal ik volgende week een review voor schrijven. Het examen 70-445 is al aangevraagd en ik hoop deze in 1x te halen voor 31-12-2007, ben ik mooi een van de 370 MCTS-er in de wereld.