Afgelopen vrijdag heb ik het examen 070-445 Implementing and Maintaining Business Intelligence Using SQL Server 2005 afgelegd bij Infosupport in Veenendaal. Resultaat is dat ik hiervoor ben geslaagd. Op het moment van schrijven zijn er nog maar 370 mensen wereldwijd voor dit examen geslaagd, best gaaf dus!

Ik vond het examen erg pittig. Er waren veel vragen bij die vroegen om een bepaalde knop of instelling die je in de praktijk zo opzoekt maar die je nu uit je hoofd moet weten. Om dit examen succesvol te kunnen afronden is het volgende aan te raden:

  • Minimaal 6 maanden ervaring met de tools
  • 070-431 behaald (basiskennis SQL Server 2005)

Dit examen was meer een toolexamen dan een echt BI-examen. Bijna alle vragen gingen over de drie tools (SSIS, SSAS, SSRS) en over de instellingen binnen de tools. Wat mij opviel was dat er erg veel vragen ingingen op datamining, iets wat je in de praktijk zelden gebruikt. Ik raad dan ook iedereen aan dit onderdeel extra goed te bestuderen.

Er waren verschillende typen vragen in het examen. De eerste waren de multiple choice vragen waarbij je A,B,C,D moest kiezen. Type twee vraag was die van A,B,C,D,E,F waarbij meerdere antwoorden moesten worden aangevinkt. Tot slot waren er de bekende sleepvragen waarbij je een aantal opties in de juiste volgorde moest slepen.

Voorbereiding
Ik heb mijzelf voorbereid op dit examen door de drie training (2791, 2792, 2793) te volgen bij Infosupport (3x3 dagen). Daarnaast ben ik tijdens mij werk met de tools bezig. Tot slot heb ik het self-paced training kit van Microsoft aangeschaft en heb deze goed bestudeerd in combinatie met de measure-up vragen die bij het boek zitten. Dit alles heeft ertoe geleid dat ik mijzelf nu MCTS BI mag noemen :-)

Voor het examen waren er 150 minuten beschikbaar. Er waren totaal 52 vragen en 70% van de vragen moest goed worden beantwoord om te slagen.


70-445 Training Kit
70-445_Microsoft_S...
Hosted by eSnips