Afgelopen vrijdag heb ik een poging gewaagd voor het 70-446 PRO: Designing a Business Intelligence Infrastructure by Using Microsoft SQL Server 2005. Gelukkig was deze poging ook direct succesvol.
Vergelijk ik dit examen met de 70-445 was hij een stuk eenvoudiger.Je kreeg ongeveer 6 cases en iedere case bevatte zo’n 8 tot 10 vragen. Per case had je tussen de 28 en 32 minuten de tijd. Mijn ervaring was dat dit ruim voldoende was. Totaal had je 210 minuten de tijd ( 3 ½ uur).
Wat ik me nog kan herinneren waren de volgende cases/vragen:

Fabrikam; een of andere fabriek met een DWH oplossing.

  • Bepaalde attribuutmembers zijn leeg, welke property moet je dan instellen in je dimensie
  • Welke processing mode moet je kiezen om aan een bepaalde requirement te voldoen
  • Sorteren van je dimensie
Woodgrove Bank;
  • Welk datamining algortime te kiezen voor fraude-detectie
  • Hoe package-execution meten mbv. Audit tabellen
  • Welke SQL versie kiezen voor laptop gebruikers?
  • Customer-balance laten zien, welke measuretype kiezen (LastNonEmpty)
Fourth Coffee; koffie groothandel
  • Data mining vragen over cross selling
  • Hoe vang je processing errors op?
En nog een aantal die ik niet meer weet…

Er waren twee type vragen. De eerste waren de MC-vragen waarbij je kon kiezen uit vier antwoorden tekst of plaatjes. De tweede waren de MC-vragen waarbij meerdere antwoorden mogelijk waren, dit was er geloof ik maar eentje.

De vragen ging echt over van alles en nog wat. Alle onderdelen van de BI-suite kwamen erin terug. Uiteraard ook weer de nodige vragen over data-mining maar die waren niet erg moeilijk. Bijvoorbeeld; de marketing afdeling wil cross-selling gaan toepassen, welk algorithme moeten ze dan kiezen (Association oid), niet erg spannend.

Mijn tip is erg goed de tekst te lezen en wat kernwoorden op te schrijven. Net dat ene stukje tekst zorgt er soms voor dat je bepaalde antwoorden kunt uitsluiten of direct het antwoord weet.

Helaas is er geen boek beschikbaar voor dit examen dus je zult het moeten doen met het 70-445 boekje en je eigen ervaring. Veel vragen weet je doordat je het zelf ook al een keer bent tegengekomen.