Ik stond vorige week voor een verassing toen ik in een dimensie binnen OLAP had ge-processed. Een van de attributen binnen deze dimensie was een veld van het type Boolean. Wat ik verwachtte te zien was een van de waardes: True, False of Unknown (de laatste voor lege velden). Tot mijn verbazing kreeg ik dit te zien: True, " " (leeg veld). Dit was dus niet wat ik verwacht had!

Na wat rondvragen was de oplossing vrij eenvoudig. SSAS gooit NULL values en FALSE velden op een grote berg. Er bleken een aantal records in mijn tabel te zitten met de waarde NULL. SSAS vind dat FALSE velden nu ook automisch NULL zijn dus verdwijnt de FALSE member.

De oplossing is simpel, maak een "Named Calculation" aan in je datasourceview met een code die op onderstaande lijkt:

(CASE WHEN [MetLoonDoorbetaling] = 1 THEN 'JA'
ELSE 'Nee'
END)

Op deze manier valleen alle NULL values onder de categorie FALSE en de rest automatisch onder TRUE.